Omroep Best live radio
 Klik hier voor live radio popup 
►info

Nieuws uit het gemeentehuis

  1. Voor verkeer dat via de A2 van Eindhoven komt, is het niet mogelijk om de toerit 28 Best te gebruiken. Er is een omleiding die verkeer naar de toerit 27 Best-West leidt.

    Op woensdag 8 februari zijn er tussen 9.00-15.00 uur werkzaamheden op het kruispunt Eindhovenseweg Zuid- A2 - Willem de Zwijgerweg - Oude Rijksweg.

    Voor verkeer dat via de A2 van Eindhoven komt, is het niet mogelijk om de toerit 28 Best te gebruiken. Er is een omleiding die verkeer naar de toerit 27 Best-West leidt. De kruising blijft wel bruikbaar voor hulpdiensten met spoed.

  2. Eind februari ontvangt u de gecombineerde aanslag gemeentelijke heffingen/WOZ-beschikking 2023 in de brievenbus.

    Eind februari ontvangt u de gecombineerde aanslag gemeentelijke heffingen/WOZ-beschikking 2023 in de brievenbus. Op dit aanslagbiljet staat wat u dit jaar betaalt aan bijvoorbeeld gemeentelijke belastingen: de WOZ-waarde, de onroerendezaakbelastingen (OZB), de afvalstoffenheffing, het reinigingsrecht, de rioolheffing en de reclamebelasting.

    Liever digitaal post van de overheid ontvangen?

    U kunt er ook voor kiezen om post zoals de aanslagbiljetten via Mijnoverheid te ontvangen. U ontvangt dan post van de overheid in uw Berichtenbox. Dat is een ‘eigen brievenbus’ op de website van mijn.overheid.nl. De Berichtenbox is handig, want zo heeft u alle brieven bij elkaar. U kunt er overal en altijd bij via uw telefoon of computer. U logt gemakkelijk in via uw DigiD.

    Ook kunt u bepaalde gegevens inzien die de overheid over u heeft. Bijvoorbeeld de datum van uw laatste APK en u ontvangt een herinnering als er weer een APK nodig is. Handig dus.

    Aanmelden voor de Berichtenbox?

    Ga naar Mijnoverheid. Meer weten over de Berichtenbox? Bekijk de Berichtenbox informatie hier.

  3. Er staat de komende jaren veel te gebeuren rondom de gezamenlijke huisvesting van de gemeente en Bestwijzer. Omdat de realisatie van deze nieuwbouw nog enkele jaren kan duren, is er in de tussentijd nog wel noodzakelijk onderhoud nodig bij het huidig gemeentehuis. U leest hieronder met welk onderhoud we 31 januari a.s. starten.

    Er staat de komende jaren veel te gebeuren rondom de gezamenlijke huisvesting van de gemeente en Bestwijzer. U leest er alles over op www.gemeentebest.nl/samen-gaan. Omdat de realisatie van deze nieuwbouw nog enkele jaren kan duren, is er in de tussentijd nog wel noodzakelijk onderhoud nodig bij het huidig gemeentehuis. U leest hieronder met welk onderhoud we 31 januari a.s. starten.

    Werkzaamheden buitenzijde gemeentehuis

    Wij vervangen de zonneschermen aan de buitenzijde omdat de klimaatinstallatie alleen goed functioneert als deze in orde zijn. De zonneschermen die er nu hangen, zijn versleten en sommigen zelfs afgebroken door de sneeuwval vorig jaar. Ook wordt de gevel grondig gereinigd.

    Werkzaamheden binnenzijde

    De binnenzijde van het gebouw wordt geschilderd, er komt nieuwe vloerbedekking en de lamellen worden vervangen. Al deze aanpassingen vallen onder het bestaande onderhoudsbudget. Er wordt dus geen extra geld uitgegeven.

    Nog vragen?

    Bel dan met 14 0499 of stuur een e-mail aan info@gemeentebest.nl.

  4. Op dit moment maken wij de voormalige Wilhelminaschool aan de Koningin Emmalaan gebruiksklaar voor de opvang van Oekraïners. In de week van 13 t/m 17 februari zoeken wij nog een aantal vrijwilligers voor het in elkaar zetten van meubels.

    Op dit moment maken wij de voormalige Wilhelminaschool aan de Koningin Emmalaan gebruiksklaar voor de opvang van Oekraïners. In de week van 13 t/m 17 februari zoeken wij nog een aantal vrijwilligers voor het in elkaar zetten van meubels.

    Handig en beschikbaar?

    Bent u handig en wilt u graag een handje helpen? Laat ons dan via oekraine@gembest.nl weten welke middagen en/of avonden u in de week van 13 t/m 17 februari beschikbaar bent. De meubels op de locatie komen als bouwpakketten aan en moeten binnen een week allemaal in elkaar gezet worden. Als niet alle meubels op tijd binnen zijn, dan hebben we ook vrijwilligers nodig in de week van 20 februari. Wilt u in de mail erbij zetten of u dan eventueel ook nog beschikbaar bent op een middag of avond?

    Natuurlijk zijn de vrijwillige collega’s van de gemeente Best ook aanwezig. En helpen de Oekraïners van de bestaande locatie de Schakel mee. Samen komen we verder!

    Openingsdatum nieuwe opvanglocatie

    Als de verbouwing voorspoedig verloopt dan nodigen wij eind februari de omwonenden uit voor een bezoek aan de voormalige Wilhelminaschool. Rondom deze periode verwachten wij ook de eerste Oekraïners.

    Meer informatie

    Op onze pagina over Oekraïne leest u alles over de opvang van Oekraïense vluchtelingen.

  5. Op 15 maart zijn de Provinciale Statenverkiezingen en waterschapsverkiezingen. Voor deze belangrijke dag zoeken wij tellers en stembureauleden die ons willen helpen.

    Op 15 maart zijn de Provinciale Statenverkiezingen en waterschapsverkiezingen. Voor deze belangrijke dag zoeken wij tellers en stembureauleden die ons willen helpen. Lijkt het u leuk om tijdens de Provinciale Statenverkiezingen en waterschapsverkiezingen op het stembureau in uw buurt te helpen? Meld u aan!

    Wat doet een stembureaulid?

    Samen met andere stembureauleden zorgt u ervoor dat de verkiezingsdag goed verloopt. Op 15 maart om 21.00 uur sluiten de stembussen. Daarna sorteert u, samen met de andere stembureauleden, de stembiljetten en tellen jullie hoeveel stemmen elke partij heeft gekregen. Deze voorlopige uitslag maken we dezelfde avond bekend. Waarschijnlijk zijn we op de verkiezingsdag daarom voor 12 uur 's nachts klaar op het stembureau.

    Wat doet een teller?

    We gaan de stemmen dit keer centraal tellen op donderdag 16 maart. Hiervoor hebben we tellers nodig om de stemmen te tellen. Naar verwachting zijn we uiterlijk aan het einde van de middag klaar.

    Wilt u helpen als stembureaulid of teller (of beide)?

    Meld u aan via dit formulier. Alvast bedankt voor uw hulp!

  6. Gemeente Best wil graag weten hoe tevreden u bent over de Jeugdhulp en Wmo. Deelname is anoniem en vrijwillig.

    Elk jaar doet de gemeente Best onderzoek naar de tevredenheid over de hulp die cliënten hebben gehad vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet. Omdat zij deze hulp ontvingen vanuit de gemeente, doen we onderzoek. Zo kunnen we nagaan wat (niet) goed gaat of wat beter kan.

    Hoe tevreden bent u over de Jeugdhulp en Wmo?

    Gemeente Best wil graag weten hoe tevreden u bent over de Jeugdhulp en Wmo. Deelname is anoniem en vrijwillig. Met de resultaten uit de onderzoeken kunnen we zien of in Best sommige zaken (extra) aandacht nodig hebben. Daarom versturen we rond 26 januari een tevredenheidsonderzoek over Jeugdhulp en Wmo

    Vult u de vragenlijst in?

    Ongeveer 1.150 ouders en jongeren ontvangen eind januari een vragenlijst over hun ervaringen met Jeugdhulp, zo’n 750 inwoners krijgen een vragenlijst over hun ervaring met Wmo-voorzieningen. Ontvangt u een vragenlijst? U kunt het schriftelijk of online invullen.

    Hulp nodig bij het invullen?

    Heeft u hulp nodig bij het invullen? LEV helpt u graag. U kunt hiervoor terecht bij het formulierenspreekuur in Bestwijzer. Maak hiervoor een afspraak via infopuntbest@levgroep.nl of via het telefoonnummer 0499 770 110.

    Resultaten van de onderzoeken

    De resultaten maken wij eind juni bekend via deze website en via Groeiend Best.

  7. In december is Best massaal aan de regenton gegaan: tijdens de kortingsactie van de gemeente zijn er 793 regentonnen verkocht!

    In december is Best massaal aan de regenton gegaan: tijdens de kortingsactie van de gemeente zijn er 793 regentonnen verkocht!

    Duurzaamheidswethouder Jan Willem Slijper: “Door klimaatverandering hebben we steeds vaker te maken met extreme regenval maar ook met langere droge perioden. Het wordt dan ook steeds belangrijker water langer vast te houden. Al deze nieuwe regentonnen is ons dorp helpen daarbij. Het is bovendien zonde om niets met regenwater te doen. Je kunt het voor de planten gebruiken en de ramen maak je er streeploos mee schoon.”

    Wat doet de gemeente?

    Ook als gemeente nemen we maatregelen om de overlast van extreem weer te beperken. Denk hierbij aan het onderhoud van het (regenwater)riool, waar mogelijk tegels te vervangen door groen en door het aanleggen van groene greppels (wadi’s) om water op te vangen.

    Doe je mee met het besparen en opvangen van water? Gebruik de tips van vereniging Best Duurzaam.

  8. Door de winterse omstandigheden kan het langer duren voordat het afval bij u in de straat is opgehaald. Dit heeft u misschien gisteren al gemerkt, ook vandaag (vrijdag 20 januari) kan het langer duren om afval in te zamelen.

    Door de winterse omstandigheden kan het langer duren voordat het afval bij u in de straat is opgehaald. Dit heeft u misschien gisteren al gemerkt, ook vandaag (vrijdag 20 januari) kan het langer duren om afval in te zamelen.

    Daarom vraagt Remondis: laat de afvalcontainer aan straat staan totdat deze vandaag geledigd is. Bevroren containers kunnen niet of gedeeltelijk leeg vallen, het achtergebleven afval neemt Remondis graag op uw eerstvolgende reguliere ophaaldag mee.

  9. Afgelopen najaar hebt u via PleinBest.nl kunnen meedenken over 15 nieuwe laadpalen voor elektrische auto's. Bedankt voor alle reacties en stemmen hierop! Op basis van uw reacties komen er nog eens 5 extra laadpalen bij.

    We rijden in Best steeds meer met elektrische auto’s. Om ons dorp hierop voor te bereiden, leggen we als gemeente actief nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s aan. Met een elektrische auto rijdt u stiller, schoner en duurzamer. De CO₂-uitstoot over de levensloop van de auto is ongeveer 50% lager dan die van een benzine- of dieselauto.

    Participatie over nieuwe locaties

    Afgelopen najaar hebt u via PleinBest.nl kunnen meedenken over nieuwe locaties voor laadpalen. De gemeente heeft hierbij 15 nieuwe locaties voor laadpalen voorgesteld. Bedankt voor alle reacties en stemmen op de voorgestelde locatie voor nieuwe laadpalen. Op basis van de reacties komen er nog eens 5 extra laadpalen bij. Bekijk alle uitkomsten op PleinBest.nl.

    Vraag een laadplek aan

    Bent u een inwoner of ondernemer in Best en wilt u ook graag een oplaadpaal in de buurt? Dat kan. Voor de aanvraag gelden een aantal voorwaarden. Onlangs hebben we 1 van die voorwaarden versoepeld. Eerst gold dat er binnen 300 meter geen andere laadpaal aanwezig moest zijn (tenzij die laadpaal zeer intensief gebruikt wordt).

    Dat hebben we nu versoepeld naar 150 meter om te zorgen voor voldoende openbare laadpalen voor het opladen van uw elektrische auto in Best. Uiteraard hebben we hierbij aandacht voor een balans tussen laadplekken en parkeerplaatsen. Lees meer informatie over laadpalen op deze pagina.

  10. Wilt u meer weten over de gemeente en de lokale politiek? Doe dan mee met de gratis cursus Politiek Actief! De cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten op 1 maart, 8 maart, 15 maart, 29 maart en 12 april.

    Wilt u meer weten over de gemeente en de lokale politiek? Doe dan mee met de gratis cursus Politiek Actief! De cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten op 1 maart, 8 maart, 15 maart, 29 maart en 12 april.

    Hoe zit dat nou?

    Lastig hé, om te begrijpen hoe politiek werkt. Met een gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders en ambtenaren. Maar toch wel heel fijn als u weet hoe dat werkt. Voor uw werk, uw opleiding, uw buurt of uw vereniging. Of gewoon, omdat het handig is om te weten.

    Antwoord op uw vragen

    Wat doet de gemeente eigenlijk? Welke plek heeft de gemeente in het bestuur van Nederland? Hoe werkt de besluitvorming binnen de gemeente? Hoe heeft u als inwoner invloed? En wat doet een raadslid nu precies? Op deze vragen krijgen deelnemers aan de cursus antwoord. Ook krijgt u een training debatteren en ontmoet u lokale politici. Zo hoort u ervaringen uit de praktijk en maakt u kennis met raadsleden.

    Meld u aan via de website

    Doet u mee? Leuk! Meld u hier aan. Er is plek voor 25 à 30 personen. Vol is vol, dus wees er op tijd bij.

Created by LINELABOX