'Wie heeft er zin in wat avontuur en wil met mij naar Mongolië rijden?' Deze bijzondere vraag kregen vrienden van Carien Scheepens eind 2022 voorgelegd. De 25-jarige horecamedewerkster uit Best werd door de meesten wat meewarig aangekeken. Pepijn van Kessel (28) hapte toe. 

 

Carien: "In ben al vaker op reis geweest en vond het meteen een vet idee. Dat moest absoluut op mijn bucketlist. Mijn vrienden vonden het allemaal hartstikke stoer en een prachtig plan, maar toen ik vroeg wie er dan echt meewilde, haakten ze een voor een af. Behalve Pepijn. Hij vond het ook wel spannend."

 

De twee kennen elkaar van carnavalsvereniging De Raad van Kwart voor Elf. "Dit is een club voor jongeren tussen de 18 en 30 jaar, die samen carnaval willen vieren", legt Carien uit. "We zijn lid van de Karnavalsfederatie in Best, maar verder vieren we ons eigen feestje."

 

Impulsief

Maar terug naar de Mongol Rally. In een oude auto zo'n 15.000 kilometer dwars door Europa en Azië naar Kazachstan rijden, dat is niet iets dat je zomaar even doet. Carien - impulsief als ze is - kreeg het idee echter niet meer uit haar hoofd. "Als ik nu niet zou doorzetten, kwam het er misschien nooit meer van."

 

Ze had al eerder van de rally gehoord, maar door corona en de moeilijke situaties in Rusland en China werd er in 2020, 2021, 2022 en 2023 niet gereden. Dit jaar zijn er wat aanpassingen gedaan, om de rally toch te laten plaatsvinden. De finish is daarom niet in Mongolië, maar in het noordoosten van Kazachstan.

 

Veiligheid

"China en Rusland worden vanwege veiligheidsrisico’s gemeden", vertelt Pepijn. "Natuurlijk is dat jammer, maar ik snap de organisatie heel goed. Je kunt niks riskeren. Bovendien is het sowieso de vraag of je die landen inkomt. En uiteindelijk hebben we ons ook aan de regels te houden. Het enige dat vaststaat, is dat we zes weken de tijd hebben om te finishen."

De start is in Praag, waar de deelnemers zich op 13 juli moeten melden. Carien: "Voorheen konden de teams helemaal zelf bepalen hoe ze reden. Bijvoorbeeld via de Scandinavische landen, via Rusland naar Mongolië. Of via Marokko en dan via onder meer Iran en Irak. Dat wilde ik persoonlijk heel graag, maar vanwege het gebrek aan vrouwenrechten in met name Iran is dit beter van niet."

 

Vliegtuig, trein, boot

Er is door Team Verloren Voorwerpen ('Een naam die is verzonnen door mijn vader', lacht Carien) daarom gekozen voor de derde optie: richting Azerbeidzjan en Turkmenistan. "In Georgië gaat onze auto eind juli verplicht op de trein naar Azerbeidzjan. We mogen namelijk niet rijdend dit land in. Wij gaan met het vliegtuig naar Azerbeidzjan en kunnen vanaf daar weer verder rijden.

 

Er zijn dus wel een paar momenten waarmee rekening moet worden gehouden. "We moeten op 5 of 6 augustus aan de grens van Turkmenistan staan, om binnen te mogen", benadrukt Pepijn. "En ook voor de oversteek over de Kaspische Zee, naar Kazachstan, heeft een deadline. Dit gebeurt per boot en het is wel raadzaam om dan op tijd te zijn."

 

Suzuki

Hoewel na vier weken al de eerste finishdatum is, is de Mongol Rally (de originele naam is gehandhaafd, red.) geen wedstrijd. Pepijn: "Er zijn deelnemers die dan al de finish staan, maar dat is zeker niet ons doel. We willen ook genieten. De kans dat we hierna nog eens in landen als Azerbeidzjan en Kazachstan komen, is natuurlijk niet zo groot."

 

De deelnemende auto's mogen maximaal een 1.3 liter benzinemotor hebben. De Suzuki Wagon R van Pepijn en Carien heeft een 1-litermotor. “We hebben een tweedehandsje op de kop getikt en met hulp van vrienden en bekenden helemaal gereed gemaakt voor de rally. Er is een dakdrager gemonteerd en de achterbank is er uitgesloopt, om plaats te maken voor handige planken en vakjes."

 

Want dat is nog wel een ding, geeft Carien toe. Ze zijn allebei niet erg technisch en als er meer moet gebeuren dan een band verwisselen, is er al snel een 'probleem'. "Haha! We hebben bewust voor een Suzuki gekozen, want we hebben ons laten vertellen dat ze daar in de landen waar wij doorheen rijden, wel iets mee kunnen."  

 

Goed doel

Zoals gezegd, hebben de twee avonturiers veel hulp gehad. Mensen en bedrijven die geld hebben gegeven en bedrijven die in natura - bijvoorbeeld nieuwe banden, gratis onderhoud en bestickering - het een en ander hebben geschonken.

 

"We rijden bovendien voor een goed doel", verklaart Carien. "Zeshonderd euro gaat - verplicht - naar het project 'Cooldown the Earth' en de rest is bedoeld voor De Wensambulance Brabant. "We hebben al ruim 4.000 euro opgehaald. Als we het doen, doen we het goed!"

 

En na de rally? Dan gaat Pepijn - eigenaar van een videobedrijf - weer gewoon aan het werk. Carien gaat verder reizen en wil nog diverse landen bezoeken. "Ik heb een sabbatical genomen en onder meer China, Nepal en India staan op mijn verlanglijstje. En er staat een vage afspraak met een vriendinnetje om elkaar in februari in Borneo te ontmoeten."

 

Klompengat

Pepijn hoort het lachend aan. Het is dus lang niet zeker of hij zijn reisgenoot begin maart 2025 treft tijdens het carnaval in Klompengat. De komende maanden heeft hij echter genoeg tijd om met haar te kletsen.

 

Carien en Pepijn zijn te vinden social media (facebook, instagram en polarsteps), onder de naam @teamverlorenvoorwerpen. Sponsors kunnen terecht op de gofundme pagina https://gofund.me/34c6c64a